lördag 21 september 2013

Morotsmarmelad



Drog upp ett gäng av våra egna morötter i morse me...rådjuren är ju och äter blasten hela tiden så de blev inte så stora som jag hade hoppats....i början av säsongen var de jättefina o stora men sen var det någon som hittade vårt smörgåsbord ;(
 

Riva och koka med vatten, citronskal och saft sen i med syltsocker och koka lite till ;)) Så smidigt med syltsockret, förut kokade jag marmeladen i timmar nu tar det en kvart!!
 


Härlig färg och väldans god vill jag lova er ;)

Hoppas ni njuter av kvällen
kram susanne

 På begäran kommer här receptet ;))

500 g morötter
1 citron
4 dl vatten
1 kg syltsocker 
 
Skölj och skala morötterna. Riv dem fint på rivjärn. Skölj citronen väl och riv av skalet på fina sidan på rivjärnet. Undvik att få med det vita, då blir marmeladen besk. Halvera citronen och pressa saften ur den.
Blanda morötter, citronskal, saft och vatten i en kastrull. Koka ca 10 min eller tills morötterna är mjuka.
Tillsätt syltsockret och koka ca 5 min. Skumma väl.
Häll upp marmeladen på varma burkar. Sätt på locket när marmeladen svalnat.
 
 Lätt som en plätt, lycka till!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, det skulle vara så kul att veta vad du tycker!!!
Har du ingen blogg klickar du bara på anonym och skriver sedan ditt meddelande!!
kram Susanne