lördag 10 december 2011

Årets lussebak!

Min lista är lång på vad jag vill, ska, bör göra men energin finns inte riktigt där ;( Vaknade med huvudvärk idag men lyckades få bort den och har lullat runt lite men det går för sakta. Lussekatter och pepparkaksmuffins har jag dock bakat....bakar saffransdeg ur boken "vinterns goda ting" det blir så saftigt och supergott!!


200 g margarin eller smör
5 dl mjölk (3 %)
2 kuvert (1 g) saffran
1 st sockerbit
1 pkt (50 g) jäst
1 krm salt
1 dl socker
3 msk ljummet vatten
1 ägg
1 burk kesella (mitt tillägg)
16 dl vetemjöl, eventuellt lite mer
1.5 dl russin i degen (om man vill)
russin till garnering
1 st ägg att pensla med



Rasmus hjälpte till!
 


Jag gör dem rätt små för de jäser mycket och blir stora ändå


Nu är det dags att fixa middagen och sen blir det kanske nån till krans ;)

Kram susanne




4 kommentarer:

  1. Hej Susanne!
    Vad smarriga de ser ut dina lussebullar! Vi hade planerat en bakdag idag jag och mina syskon med familjer men så fick ju syrran tillträde till lägenheten lite tidigare så det blev till att hjälpa till med flytten istället:)

    Ha en mysig lördagkväll!

    Kraam Jenny

    SvaraRadera
  2. Jätte fina lussebullar =)
    Kramkram

    SvaraRadera
  3. Vad flitig du har varit trots huvudvärk!! Det ser såå goda ut!!

    ha nu en riktigt mysig 3:e adventshelg!!

    Varma kramar ifrån sanne

    SvaraRadera
  4. Jag tycker att du verkar hinna med massor! Glöm inte att pausa ibland och njuta ;) Vinterns goda ting är lite min bibel till julen också sedan många år! Finns mycket bra och fina recept där. Kramar/Marthina

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar, det skulle vara så kul att veta vad du tycker!!!
Har du ingen blogg klickar du bara på anonym och skriver sedan ditt meddelande!!
kram Susanne