måndag 5 september 2011

Så odlar vi persikor

 Jag har fått många frågor på vårt persikoträd och visst känns det exotiskt med ett sådant i trädgården. Mitt träd fick jag i avslutningspresent av en barngrupp för tre år sen ;))
 Hur gör vi då....till att börja med bor vi ju på Öland och det ska ju vara ett bra klimat, fast denna sommaren vet i sjutton! Sen är trädet planterat vid en södervägg. Vi har det utomhus och täcker inte alls på vintern. Varje vår är jag orolig för att det frusit ner men än så växer det så det knakar. 



I år blommade trädet väldigt tidigt men det visade sig att det måste varit massor bin ändå.


När karten kommit och ända till skörd har Pether gett trädet 20 liter vatten varje dag ;) så mycket vatten för att det ska bli frukt!
 




Att det redan efter tre år skulle bli ett par hundra persikor tycker jag är fantastiskt. Tänker skrattande tillbaka på första året då det blev två små frukter som Pether och jag stod i köket och mumsade på....glömde helt att ta kort på dem och sen kom vi på att barnen kanske skulle ha fått smaka ;))) Vi var alldeles till oss att vi åt upp dem själva, skar i små bitar och mumsade ;))

Jobb och möten hela dagen lång, snart blir det Lykke!!

Kram till er alla, ni är urgulliga ;) blir så glad för era söta kommentarer

Susanne



8 kommentarer:

  1. Det är helt otroligt att man kan odla persikor i Sverige utan växthus. Jag är så imponerad.

    Kram Teres

    SvaraRadera
  2. Fantastiskt att få en sådan fin avslutningspresent och vilka ljuvligt vackra blommor det är på persikoträdet!
    Kram Margot

    SvaraRadera
  3. Fantastiskt med ett eget persikoträd, och att det ger så stor skörd! Ser gott ut!

    Sensommarhälsningar
    Elisabet

    SvaraRadera
  4. Vilken fantastisk skörd . Det ser så gott ut när de ligger i glasburkarna.

    Kram

    SvaraRadera
  5. Vad härligt med pärsikor i trädgården! Kram Linda

    SvaraRadera
  6. Nydelig tre :) Og masse frukt !
    Er persikotre det sammen som fersken ?


    Bente

    SvaraRadera
  7. Hej
    Helt fantastiskt och det ser ju bara så gott ut, en perfekt present!
    kram
    sandra

    SvaraRadera
  8. Hej Susanne !

    Jag har en liten sak till dig på min blogg just nu.

    Kram

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar, det skulle vara så kul att veta vad du tycker!!!
Har du ingen blogg klickar du bara på anonym och skriver sedan ditt meddelande!!
kram Susanne