lördag 11 december 2010

Brödbak!

När jag bakar inför jul brukar jag dela upp det i omgångar, först pepparkakor. Sen bakar jag allt med jäst i över en dag. Fram med assistenten och börjar sen med de ljusa degarna. Övergår sen i mörkare för att slippa diska bunken mellan degarna. En annan dag bakar jag alla mjuka kakor och julbakelser. Sen är det dags för småkakorna och sist ett par dagar innan jul godiset.
Idag bakade Sofie och jag mitt julbröd, lussekatter/bullar, frukostbullar och skurna pepparkakor. Jag har tröttnat lite på vanliga pepparkakor så jag testar ett dansk recept i år. Oftast får jag slänga en stor burk pepparkakor framåt februari då ingen har ätit dem. Tror att jag ska baka redan i november nästa år för det är ju då man är sugen på pepparkakor.

Nu ska jag dricka lite kaffe och smaka på en lussekatt
Ha en trevlig kväll
susanne

 







1 kommentar:

Lämna gärna en kommentar, det skulle vara så kul att veta vad du tycker!!!
Har du ingen blogg klickar du bara på anonym och skriver sedan ditt meddelande!!
kram Susanne