tisdag 8 mars 2011

Fastelavnsboller igen

Egentligen är det tisdagstema på Fabriken idag men jag kom precis hem och inte hunnit ta några kort tyvärr ;(
Istället bjuder jag på mitt recept på Danska fastelavnsbullar igen. Det var Fastelavn i Danmark i söndags och jag ser att många från Skåne söker efter recept på dessa goda bullar och har gjort senaste veckan. I dag är det ju Fettisdag här i Sverige och det blev en liten semla på kvällsmötet ikväll ;)) Svårt att avgöra vilket jag gillar bäst av dessa två bullar....men en dansk vienerbrödsfastelavnsbulle med grädde och vaniljkram slår nog semlan ;)


Fastelavnsboller

1 1/4 dl mjölk
25 g gäst
100 g smält margarin
1 ägg
4 msk socker
1/2 tsk salt
ca 4 1/2 dl vetemjöl

Gör en vanlig vetedeg av ingredienserna, lät jäsa till dubbel storlek. Baka ut 8-12 bullar och gör en grop i varje bulle med tummarna. Lägg i vaniljkräm i gropen, lät jäsa igen, pensla med ägg och grädda vid 200 grader i ca 15 min. När de kallnat bra på rikligt med chokladglasyr.

Jag hade ingen ingen vaniljkräm hemma så jag kokade ihop en själv, snabbt och smidigt.

vaniljkräm
2 ägg
2 msk socker
2 msk maizenamjöl
2 1/2 dl mjölk
1 msk vaniljsocker

vispa ihop ägg, socker och mjöl i en kastrull, blanda i mjölk och vanilj. Koka vid svag värme tills det tjocknar, vispa under tiden annars bränns det vid. 





Ska ju egentligen vara chokladglasyr på dessa men florsockret var slut denna dagen.

Kram på er
Susanne

Gå in på fabriken och titta på andras tisdagstema som ju är Golv!!




4 kommentarer:

  1. Hej!
    De där bullarna såg inte dumma ut! Skulle kanske ta och prova på att baka .....
    Ha det riktigt gott
    Stor Kram Annelie ♥

    SvaraRadera
  2. Hej Susanne!
    Åh vad smarriga de ser ut de danska bullarna!!
    Blev inte så lite sugen när jag såg dina bilder, är på en diet och får bara äta sötsaker på lördagarna;)

    Ha det bra!

    Kraam Jenny

    SvaraRadera
  3. Vad goda de ser ut! Och mandelbiscottin längre ner, mums. Måste nog testa recepten du bjuder på nån gång. Kram Katta

    SvaraRadera
  4. dehär måste jag testa,, har du kokos ovanpå?..Tackar för receptet..Nu ska jag kika vidare på din blogg..ha det bra..

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar, det skulle vara så kul att veta vad du tycker!!!
Har du ingen blogg klickar du bara på anonym och skriver sedan ditt meddelande!!
kram Susanne