lördag 6 november 2010

Alla helgons dag

Det är helgdag idag och de flesta har väl varit på kyrkogården och tänt ljus. Min pappa finns i Danmark så jag har fått tända ett ljus härhemma och skicka en tanke istället.Istället för att åka till kyrkogården har jag städat och plockat lite och sen har vi hållit på med mat i olika former. Yngsta sonen som fyller 18 i januari har länge pratat om att vi skulle koka köttsoppa. Det passade väl bra en dag som denna när regnet och kylan hänger i luften. Soppan har stått på spisen mest hela dagen och undertiden har vi gjort pepparkaksmüsli, kladdkaka och torkat clementiner. Precis, det har doftat jul här idag igen ;)
Den färdiga soppan har intagits och den fick 10 poäng av sonen som anses vara lite av en gourmet, jag tackar för det! 



Jag försökte torka minicitrusfrukter som jag odlat själv men det misslyckades....De får ligga kvar ett tag till i ugnen men jag tror inte det går....









Vår katt Lemmy vill alltid vara med där det händer saker. Han får egentligen inte ligga på bordet men det vet han inte om ;)




Capellas müsli m/pepparkakskrydda










7 dl Havregryn
7 dl Rågflingor
2 nävar Solrosfrön
1,5 dl hackad Nötter/mandel
2 nävar Vetegroddar
2 nävar Kokosflingor
2 nävar Sesamfrön
1 näve Linfrö 
2 dl Råsocker
3 msk pepparkakskrydda
Blanda ihop allt i långpannan.

Vispa ihop 1,5 dl olja + 1,5 dl vatten + ½ tsk salt
Häll över grynen och blanda.
Rosta i ugn ca 200 grader i 20-30 min.



Nu tackar jag för mig idag, ska titta på lite film har jag tänkt.
Kram och trevlig lördags kväll
Susanne
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, det skulle vara så kul att veta vad du tycker!!!
Har du ingen blogg klickar du bara på anonym och skriver sedan ditt meddelande!!
kram Susanne